KONTAKT

PSP w Branwi

Branew Szlachecka 19

23 - 304 Dzwola

tel. 15 875 22 46

e-mail. szpbranew@wp.pl

Dzisiaj jest

czwartek,
06 maja 2021

(126. dzień roku)

Licznik

Liczba wyświetleń strony:
352

Wyszukiwanie

ŚWIATOWY DZIEŃ KSIĄŻKI

I PRAW AUTORSKICH -

święto wszystkich czytelników i miłośników książek!

 

 

            Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich to coroczne święto organizowane przez UNESCO. Obchodzone jest 23 kwietnia. Data ta wybrana została, jako symboliczna dla literatury światowej, bo w tym dniu zmarli m. in. Miguel de Cervantes i William Szekspir. Jest to święto    obchodzone  w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa oraz praw autorskich. Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii, gdzie tego dnia obchodzony jest dzień jej patrona – Świętego Jerzego. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii obdarowywano w ten dzień kobiety czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew smoka pokonanego przez św. Jerzego. Później kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w formie książek.

Czytelnicy naszej szkoły  doskonale wiedzą, że książka może być dobrym przyjacielem. A w dzisiejszych czasach, kiedy nie możemy swobodnie się przemieszczać, to właśnie ona może nas przenieść w niezwykłe krainy, gdzie będziemy mogli wraz z bohaterami przeżywać niesamowite przygody. Książka bawi, odprężą, ale bardzo często też uczy tego, jak należy w życiu postępować, pokazuje, co jest dobre, a co złe, którymi wartościami należy się kierować.

Dlatego też, uczniowie naszej szkoły  podzieli się swoimi czytelniczymi wrażeniami aby jeszcze bardziej zachęcić wszystkich do czytania i przesłali kilka propozycji czytelniczych po które warto sięgnąć.

I oto lista książek reklamowanych przez naszych wiernych czytelników:

Ø  ' - "Klasa pani Czajki" Piekarska Małgorzata Karolina  - powieść o szkolnej codzienności i problemach każdego nastolatka: rodzących się pasjach, pierwszych zauroczeniach, walce z kompleksami i odrzuceniem, klasowych intrygach, miłosnych wyborach, przyjaźniach wystawianych na próbę.

- "Niezłe ziółko" Kosmowska Barbara- to opowieść o sile wyobraźni, miłości i stracie.  Pewnego razu Eryk dowiaduje się, że zamieszka z nim Babcia Malutka. Chłopiec jest przeszczęśliwy! Babcia jest prawdziwą podróżniczką i zna tysiące (jeśli nie więcej!) fascynujących opowieści. To nie wszystko. Babcia jest... motocyklistką!

- "Szatan z siódmej klasy” - zagadkowa historia, opowiadająca o uczniu z siódmej klasy Adamie Cisowskim. Chłopiec ten jest bardzo mądry i przebiegły. Po tym jak odkrywa regułę pytania przez profesora Gąsowskiego na lekcji historii oraz rozszyfrowuje zagadkę zaginięcia listów, pan Gąsowski prosi go, aby w czasie wakacji pojechał do domu jego brata i pomógł mu rozwiązać zagadkę zniknięcia drzwi . i … musicie przeczytać sami, aby się przekonać co się stało dalej.

- "Pinokio” Carlo Collodiego - ciekawe  przygody drewnianego pajacyka, który chciał poznawać świat. Na początku był niegrzeczny i robił co chciał. Później zrozumiał, że nie można kłamać i trzeba słuchać dorosłych. Pajacyk przezywał wiele ciekawych przygód, trafił do różnych fantastycznych krain, aż wreszcie spotkał wróżkę, która stała się jego przyjaciółką.

- "Hania Humorek" Megan McDonald -  przygody dziewczynki o imieniu Hania, którą polubią zarówno dziewczynki jak i chłopcy. Zachowuje się nietypowo, bywa złośliwa, często dokucza młodszemu bratu, zdarza jej się oszukiwać albo zazdrościć innym dzieciom. Z Hanią na pewno nie będziecie się nudzić:)

- "Sherlock, Lupin i ja” Irene Adler -  książka przygodowa, która opowiada o przygodach  młodego Sherlocka. Sherlock wraz z przyjaciółmi rozwiązują ciekawe, intrygujące ich zagadki i narażają się na różne niebezpieczeństwa. 

- "Kłamczucha" Musierowicz Małgorzata -  to opowieść o tym, co w życiu najważniejsze: o miłości, radości, szczęściu, o poświęceniu w dążeniu do zamierzonego celu, to opowieść o przyjaźni i cieple rodzinnym, bezpieczeństwie,                o tym wszystkim, co jest najcenniejsze na świecie, a my w dzisiejszym zabieganym świecie tak bardzo o tym zapominamy.

- "Magiczne Drzewo"Andrzej Maleszka  - to nie tylko zabawne historie i fantastyczne przygody, ale przede wszystkim opowieść o przyjaźni i rodzinie. Książka                            w przyjemny sposób uczy wartości ważnych w życiu oraz dojrzałości, a jako że jest napisana w świetnym stylu, dostarczy wiele radości.

Ø  " - " Prawdziwe przyjaciółki" Shannon Hale, Leuyen Pham  -  Gdy najlepsi przyjaciele nie są na zawsze...... , możemy się przekonać , że to jeszcze nie koniec świata, a z każdej sytuacji jest jakieś wyjście.

 

Celebrujmy i czytajmy, bo książki mają moc!

Pobudzają wyobraźnię i otwierają Nasze umysły oraz serca.

Bo przecież czytanie, to coś co robimy w wolnym czasie!

 

Miłego czytania!

 

A. Dudzic

Międzynarodowy Dzień Książki Dla Dzieci

 

 

To święto obchodzone jest 2 kwietnia. W ten dzień, w 1805 roku urodził się słynny duński baśniopisarz Hans Christian Andersen, autor takich klasyków jak „Brzydkie kaczątko”, „Calineczka” czy „Królowa Śniegu”. 
 
Święto  to zostało uchwalono w 1967 roku przez Międzynarodową Izbę do spraw  Książek dla Młodych Ludzi (IBBY, Polska sekcja tej organizacji istnieje od 1973 roku). Każdego roku gospodarzem święta jest inne państwo – impreza odbywała się już w takich krajach jak Japonia, Belgia, Brazylia, Rosja, Hiszpania, Indie, Nowa Zelandia, Egipt, Stany Zjednoczone. Polska także była gospodarzem Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci - w 1979 roku. 


Z okazji tego święta,  zachęcam aby każdy z nas wziął do ręki książkę z baśniami i uczcił to święto czytając Andersena.

Być może,  nie każdy ma w domu egzemplarz tej lektury, ale – wszystkie baśnie można znaleźć  w formacie pdf na stronie wolnelektury.pl.

A dzieciom, które preferują audiobooki, polecam nagrania na stronie https://www.polskieradio.pl/18/8290.


 
Dlaczego warto czytać dzieciom?

 

            Zalet jest bardzo wiele. Książki dostarczają wiedzy, rozwijają wyobraźnię, pamięć, uczą logicznego myślenia, kojarzenia faktów. Książki mają także w sobie duży ładunek emocjonalny. Zaszczepiając młodym miłość do czytania, jest nadzieja, że w przyszłości częściej będą siedzieć z nosem w książce niż w smartfonie. 

 

 Drodzy Rodzice, pamiętajmy, że w  głośnym czytaniu bajek chodzi nie tylko o kolejną historyjkę, ale o bycie ze swoim dzieckiem, o poświęcanie mu swojego czasu, tak by czuło się najważniejsze na świecie. Czytanie dziecku bajek buduje więź pomiędzy dorosłym                           a dzieckiem. Ta więź będzie bardzo ważna, gdy dziecko wejdzie w okres dojrzewania. Zdobyte podczas czytania bajek zaufanie wobec rodzica pozwoli mu uniknąć wielu złych decyzji. Również pamiętajmy, że  to my wprowadzamy nasze dzieci w otaczający świat, dlatego już dzisiaj zaproponujmy im spotkanie z książką. Czytanie dzieciom zabiera je                   w krainę fantazji, uczy emocji, bogaci słownictwo, rozbudza ciekawość. Czytanie to najlepszy sposób na spędzanie czasu wolnego.

Ciekawe książki mogą Państwo znaleźć również  pod linkiem http://rodzice.net/news/bajki/  . Oto przykładowe pozycje:

Sreberko - czytanka dla dzieci o małym lisku, który zgubił się w lesie. Kto mu pomógł wrócić do mamy dowiesz się czytając ta bajkę..

Opowieść o stole, który uciekł do lasu - niezwykle zaskakująca, krótka opowieść napisana wierszem przez awangardowego artystę Stefana Themersona, zilustrowana przez jego żonę Franciszkę.

Niesłychana wędrówka Szymona na koniec świata - Książka dla dzieci z elementami fantastycznymi o chłopcu, który ze swoim psem wybiera się w wędrówkę na koniec świata               i po drodze mają różne przygody.

Czarna owca - Opowiadanie dla dzieci o przyjaźni dwóch dziewczynek z czarną owieczką, która nie zachowywała się jak zwyczajna owieczka, tylko... Czemu czarna owieczka była niezwykła, dowiesz się po lekturze tego opowiadania.

Kto jest najsilniejszy? - Bajka goldyska, starego ludu z północy, w której zawarta jest odpowiedź na tytułowe pytanie postawione przez małego chłopca.

Pies - Stara bajka ludów północy wyjaśniająca, jak to się stało, że pies jest najlepszym przyjacielem człowieka. Bajka została przełożona na język polski przez Jana Brzechwę.

Jak mułłę rozumu nauczono - Baśń czeczeńska, w której występują takie stany, uczucia                   i zachowania jak bogactwo i bieda, miłość, zazdrość oraz przebiegłość. Warto przeczytać, gdyż baśń pochodzi z kręgu kulturowego nieco odmiennego niż nasz rodzimy.

Czarodziejski młynek - rosyjska baśń dla dzieci, w której dokonano próby wyjaśnienia zagadki: "Dlaczego woda w morzu jest słona?" W baśni przeczytać można o dwóch braciach - bogatym i biednym oraz poznać postać diabła leśnego.

Wesoły pociąg - Przy czytaniu tego wiersza w oczami wyobraźni widzimy jak żywe dzieci, które jadą pociągiem na wakacje do nadmorskiej miejscowości, krajobrazy mijane za oknem, słyszymy śmiech i harmider panujące w przedziałach. Czyta się lekko i przyjemnie.

Kto kiedy zasypia - Opowiadanie dla małych dzieci autorstwa Marii Łastowieckiej. Doskonała czytanka przed snem.

Złota gąska - Zabawna, stara baśń z morałem napisana przez braci Grimm. Historia najmłodszego z braci, który nie grzeszył rozumem, lecz maił dobre serce.

O czym nie wie kret? - Wierszyk, który w sprytny sposób poucza dzieci o bezpiecznym zachowaniu na ulicy.

120 przygód Koziołka Matołka - Zabawna, wierszowana historyjka autorstwa Kornela Makuszyńskiego z ilustracjami Mariana Walentynowicza.

Diabli nadali czyli rzecz o Diable Wierzbickim - Wierszowana czytanka o sympatycznym diable i jego przygody.

Bohaterski miś - Utwór autorstwa Bronisławy Ostrowskiej, którego cały tytuł brzmi "Bohaterski miś czyli przygody pluszowego niedźwiadka na wojnie: dla dzieci od lat 10 do 100". Po raz pierwszy książkę z czytanką wydano w 1919 roku. W czasach PRL'u utwór był zakazany, gdyż propaganda władz była przeciwna ukazywaniu prawdy o wojnie polsko-bolszewickiej.

Księżyc w Żabim Stawie - Wierszyk dla dzieci opowiadający historię żab w stawie, które chciały przegonić odbicie księżyca w tafli wody.

Koncert - Wierszowane opowiadanie dla dzieci przedstawiające koncert filharmonii: opisane są niektóre instrumenty muzyczne.

Marynka-Kruszynka - Stara baśń rosyjska opowiadająca losy biednej sieroty. Ta bajka do czytania trochę kojarzy się ze znaną baśnią o Kopciuszku.

Agnieszka Dudzic

Biblioteka – udostępnianie księgozbioru

Szanowni Rodzice, Drodzy Uczniowie!

            Z uwagi na wysoki wzrost zachorowalności w kraju, od 22 marca do 11 kwietnia, naukę w trybie zdalnym będą realizowali uczniowie wszystkich klas szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży w całym kraju.

W związku z tym  biblioteka szkolna, będzie również zamknięta z powodu epidemii. Biblioteka szkolna będzie starała się w jakiś sposób umilić Wam ten czas kontaktując się                 z Wami przez naszą Szkolną stronę Internetową oraz wysyłając materiały na e-maile uczniów.

 

            Pamiętajcie, że nawet w tym trudnym czasie, będzie można korzystać ze zbiorów bibliotecznych i będą udostępniane w następujących godzinach pracy:

Poniedziałek:  10.30 – 11.30

Środa: 10.45 – 12.45

 

W przypadku pytań, wątpliwości  lub  wypożyczeń w inne dni prosimy                                               o kontakt z wychowawcą  lub nauczycielem bibliotekarzem poprzez e-mail: agnieszka.dudzic4b@wp.pl

 

Zapraszamy do korzystania z biblioteki z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

 

Agnieszka Dudzic

Drodzy Uczniowie, Szanowni Rodzice!

 

             Ministerstwo Edukacji i Nauki udostępniło 30 lektur multimedialnych  wraz z  pakietem materiałów składający się z nagrań wideo z tłumaczeniem tekstu na języki migowy, tekstu łatwego do czytania, opracowania graficznego w formie komiksu, kart pracy, kart pracy z symbolami PCS (czyli znakami graficznymi obrazującymi pojęcia) oraz tablic komunikacyjnych z symbolami PCS.

Pakiet został przygotowany m.in. z myślą o uczniach z niepełnosprawnościami mających trudności w uczeniu się, ale nie tylko,  każdy uczeń oczywiście może skorzystać z pakietu.

Link do pakietu: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/lektury-dostepne--kolejne-materialy-udostepnione

Lista  dostępnych lektur:

Autor

Tytuł lektury

J. Ch. Andersen,
tłumacz. C. Niewiadomska

Brzydkie kaczątko

J. Ch. Andersen
tłumacz. C. Niewiadomska

Ropucha

J. Ch. Andersen
tłumacz. C. Niewiadomska

Królowa śniegu

J. Ch. Andersen
tłumacz. C. Niewiadomska

Dzwony

J. Ch. Andersen
tłumacz. C. Niewiadomska

Słowik

J. W. Grimm
tłumacz. M. Tarnowski

Czerwony Kapturek

J. W. Grimm
tłumacz. M. Tarnowski

Śnieżka

J. Kochanowski

Do gór i lasów

I. Krasicki

Lis i osieł

I. Krasicki

Człowiek i zdrowie

I. Krasicki

Słowik i szczygieł II

I. Krasicki

Żółw i mysz

I. Krasicki

Potok i rzeka II

I. Krasicki

Jagnię i wilcy

I. Krasicki

Bryła lodu i kryształ

I. Krasicki

Dąb i małe drzewka

I. Krasicki

Lis i wilk

I. Krasicki

Człowiek i suknia

I. Krasicki

Groch przy drodze

I. Krasicki

Papuga i wiewiórka

I. Krasicki

Doktor

I. Krasicki

Potok i rzeka

A. Mickiewicz

Pani Twardowska

A. Mickiewicz

Powrót taty

A. Mickiewicz

Śmierć Pułkownika

A. Mickiewicz

Świtezianka

B. Prus

Katarynka

H. Sienkiewicz

Janko Muzykant

J. Słowacki

W pamiętniku Zofii Bobrówny

J. Wybicki

Mazurek Dąbrowskiego

 

NOWE KSIĄŻKI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ

     Moi drodzy czytelnicy, niezmiernie miło mi poinformować, iż nasza szkoła przystąpiła do udziału w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Program ten ma na celu rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych, uatrakcyjnienie księgozbioru, wzmocnienie potencjału i roli biblioteki szkolnej.

Dzięki udziałowi w tym programie, w roku szkolnym 2020/2021, nasza biblioteka powiększyła swoje zbiory i zakupiła nowości wydawnicze oraz chętnie czytane przez uczniów książki i lektury, za sumę 3 tysięcy złotych, łącznie 126 woluminów, które są już dostępne w naszej szkolnej bibliotece.

 

Większość książek stanowią pozycje pozostające w sferze Waszych zainteresowań. 

To Wy sami wskazaliście, jakie pozycje literackie są dla Was najbardziej pożądane. Cenną wskazówką okazała się również Złota Lista Książek, opublikowana przez Fundację Cała Polska Czyta Dzieciom, a także listy rankingowe książek zakupionych przez inne szkoły w ramach tego programu, dostępne w Internecie.

 

Biblioteka wzbogaciła się o wiele wspaniałych pozycji książkowych.

Każdy z Was na pewno znajdzie tu ciekawą książkę, którą zechce wypożyczyć i przeczytać. Wszystkich miłośników czytania bardzo serdecznie zapraszamy.

 

Do zobaczenia w bibliotece!

 

 

Agnieszka Dudzic

 

 

 

Oto lista nowości zakupionych do biblioteki:

  • Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca- Leszek Kołakowski

  • Drzewo do samego nieba - Maria Terlikowska

  • Pamiętnik czarnego noska - Janina Porazińska

  • Magiczne drzewo. Czerwone krzesło - Andrzej Maleszka

  • Charlie i fabryka czekolady - Roald Dahl

  • Najwyższa góra świata - Anna Onichimowska

  • Skrzynia Władcy Piorunów - Marcin Kozioł

  • Poczwarka - Dorota Terakowska

  • Świat do góry nogami - Beata Ostrowicka

  • Winnetou - Karol May

  • Dziewczynka z fotografii - Barbara Gawryluk

  • Mówcie mi Bezprym - Grażyna Bąkiewicz

  • Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek - Paweł Beręsewicz

  • O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie - Barbara Tylicka

  • Zakochałem się w Milenie - Per Nilsson

  • Pozłacana rybka - Barbara Kosmowska

  • Złodziejka książek - Markus Zusak

  • Wspomnienia wojenne - Karolina Lanckorońska

  • Najpiękniejsze wiersze - Danuta Wawiłow

  • Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych) - Justyna Bednarek

  • Kapelusz Pani Wrony - Danuta Parlach

  • Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą - Agnieszka Frączek

  • Znikająca łyżeczka. Dziwne opowieści chemicznej treści - Sam Kean

  • Alicja w krainie czarów - Lewis Carroll

  • Stowarzyszenie Umarłych Poetów - Nancy H. Kleinbaum

  • Akademia Odkrywców. Tajemnica mgławicy - Trudi Trueit

  • Akademia Odkrywców. Sokole pióro - Trudi Trueit

  • Akademia Odkrywców. Księga szyfrów - Trudi Trueit

  • Ballady i romanse - Adam Mickiewicz

  • Daj mi spokój! Jak nie dać sobie dokuczać - Elisabeth ZollerDagmar Geisler

  • Madre bajki. Pozytywne myślenie - Agnieszka Antosiewicz

  • Fraszki, pieśni, treny - Jan Kochanowski

  • Władca Pierścieni tom I, II, III - J.R. R. Tolkien

  • Skrzynia władcy piorunów  - Kozioł Marcin

  • Nela mała reporterka: Nela na tropie przygód, Nela i tajemnice świata, Nela i skarby Karaibów, Nela i wyprawa do serca dżungli.

  • Ściśle tajne - Beręsewicz Paweł

  • Niezłe ziółko - Barbara Kosmowska

  • Urodzony piłkarz - Gianfranco Liori

  • Mariolka zwariowana opowieść dla nastolatek - Katarzyna Dembska

  • Artysta - Sławomir Mrożek

  • Zemsta - Aleksander Fredro

  • Żona modna - Ignacy Krasicki

  • Monte Cassino - Melchior Wańkowicz

  • Oskar i pani Róża - Eric-Emmanuel Schmitt

  • Śpiewnik dla całej rodziny + CD

  • Piosenki na każdą okazję + CD

REGULAMIN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ W CZASIE EPIDEMII COVID-19

1. Od 1września 2020r. wznowiona zostaje działalność biblioteki szkolnej w Szkole Podstawowej w Branwi.

2. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły.

3. Książki będą udostępniane tylko osobom zdrowym, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną.

4. Przed wejściem do biblioteki szkolnej każdy jest zobowiązany do zdezynfekowania dłoni.

 

I. ZASADY KORZYSTANIA Z BIBLIOTEKI SZKOLNEJ I ORGANIZACJA PRACY BIBLIOTEKI NA TERENIE SZKOŁY

1. Na wejście do biblioteki uczniowie czekają na korytarzu przed wejściem do biblioteki z zachowaniem bezpiecznej odległości;

2. W bibliotece należy zachować bezpieczną odległość od rozmówcy - minimum 1,5 m;

3. W celu umożliwienia przestrzegania wymogu dotyczącego dystansu przestrzennego jednocześnie przebywających w bibliotece może być 1 osoba;

4. Wypożyczający nie korzystają z wolnego dostępu do zbiorów, książki podaje bibliotekarz;

5. Pomieszczenia biblioteki szkolnej należy regularnie czyścic i dezynfekować powierzchnie wspólne, z którymi stykają się użytkownicy, np. klamki drzwi wejściowe, poręcze, blaty, oparcia krzeseł oraz należy często wietrzyć pomieszczenia;

6. W bibliotece nie powinno się korzystać z przedmiotów czy sprzętów, których nie można skutecznie zdezynfekować;

7. Po zakończeniu pracy biblioteki należy zdezynfekować stoły, klamki, urządzenia komputerowe, włączniki światła i inne powierzchnie lub elementy wyposażenia często używane.

 

 

II. ZASADY OBOWIĄZUJĄCE UCZNIÓW KORZYSTAJĄCYCH Z BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

1. Uczeń zatrzymuje się w wyznaczonym miejscu, w bezpiecznej odległości od stolika bibliotekarza;

2. Po dezynfekcji dłoni, zostawia na wyznaczonym miejscu książki do zwrotu i umieszcza kartkę z danymi i datą zwrotu, a następnie wkłada do właściwego kartonu;

3. Oddane książki pozostają w kwarantannie przez 2 dni;

4. Egzemplarzy zwracanych do biblioteki nie wolno dezynfekować preparatami dezynfekcyjnymi opartymi na detergentach i alkoholu. Nie należy stosować ozonu do dezynfekcji książek ze względu na szkodliwe dla materiałów celulozowych właściwości utleniające oraz nie należy naświetlać książek lampami UV;

5. Zwracane książki można umieszczać w tym samym pomieszczeniu, w którym znajdują się książki do wypożyczenia, w sytuacji, gdy nie ma innej możliwości. Należy pamiętać, by odizolować i ograniczyć dostęp do tego miejsca tylko dla uprawnionych osób – pracowników biblioteki – oraz odpowiednio oznaczyć to miejsce. Zwracane egzemplarze mogą być również przechowywane w pudłach i torbach – można je ustawiać na podłodze;

6. Nie wymaga się osobnych pomieszczeń na kwarantannę, ponieważ wirus nie przenosi się samodzielnie;

7. Jeżeli okładka foliowa na książce jest przybrudzona w znacznym stopniu, mogącym przenieść przybrudzenia na inne egzemplarze, wskazane jest wcześniejsze usunięcie takiej okładki. Po zakończeniu kwarantanny książkę można ponownie obłożyć okładką foliową lub papierową– czynność ta nie jest rekomendowana przed odłożeniem książki na kwarantannę, gdyż należy ograniczyć do minimum kontakt pracowników biblioteki ze zwracanym egzemplarzem;

8. Obsługa czytelnika powinna być ograniczona do minimum. Zgodnie z obowiązującymi zasadami należy zachowywać dystans społeczny – nie należy tworzyć skupisk, tym bardziej w pomieszczeniach zamkniętych;

9. Uczeń ma zakaz samodzielnego dostępu do półek z książkami;

10. Uczeń podaje bibliotekarzowi tytuł wybranej książki;

11.Książki w bibliotece będą podawane przez bibliotekarza;

12. Czytelnia dla uczniów jest zamknięta.

 

III. ZASADY ORGANIZACJI PRACY NAUCZYCIELA BIBLIOTEKI

1. Nauczyciel biblioteki w kontakcie z czytelnikiem utrzymuje dystans społeczny i pilnuje by wszyscy przestrzegali zasad bezpieczeństwa ;

2. Przed wejściem do biblioteki powieszona zostanie informacja na temat zastosowanych środków bezpieczeństwa oraz zasad funkcjonowania biblioteki;

3. Egzemplarzy zwracanych do biblioteki nie wolno dezynfekować środkami mogącymi je zniszczyć;

4. Pomieszczenia biblioteki szkolnej należy wietrzyć co najmniej raz na godzinę;

5. Jeżeli uczeń przebywający w bibliotece przejawia niepokojące objawy choroby, powinien być niezwłocznie odizolowany zgodnie z procedurami obowiązującymi w szkole;

 

IV. ROZWIĄZANIA ORGANIZACYJNE I PRAKTYCZNE

1. Nauczyciel bibliotekarz ustala z dyrektorem szkoły i wychowawcą klasy zasady zwrotu książek i podręczników oraz terminy ich oddania do biblioteki szkolnej;

2. Wychowawca powiadamia rodziców o terminach zwrotów książek i podręczników oraz możliwościach ich odkupienia lub zapłacenia za książki;

3. Uczniowie zwracają podręczniki w kompletach;

4. Z podręczników należy usunąć foliowe okładki, zapisane ołówkiem notatki, zwrócenie uwagi na czystość i estetykę książki - wyprostowane pogięte kartki, sklejone rozdarcia;

5. Podręczniki zniszczone lub zagubione rodzice/opiekunowie prawni są zobowiązani odkupić;

6. W bibliotece będzie wyznaczone miejsce, w którym będą zwracane książki;

7. Złożone podręczniki oznaczamy datą, w której zostały przyjęte. Ułatwi to prace związane z zalecanym terminem przechowywania zbiorów w kwarantannie, a następnie ich udostępniania;

8. Osoby dokonujące zwrotu książek muszą być poinformowane o określonym sposobie przekazania zbiorów;

9. Podręczniki przyniesione przez ucznia, zapakowane w reklamówkach muszą być opisane na zewnątrz: imię, nazwisko ucznia, klasa;

10. Podręczniki następnie są odkładane w sposób wskazany przez nauczyciela bibliotekarza w określonym miejscu.

11. Po upływie kwarantanny nauczyciel bibliotekarz dokonuje oceny stanu technicznego zwróconych podręczników. W sytuacji stwierdzenia zniszczenia rodzic zobowiązany jest do zakupu nowego egzemplarza, o czym zostanie poinformowany telefonicznie lub za pomocą innych narzędzi komunikacji.

 

 

Opracowała: Agnieszka Dudzic Zatwierdził

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Branwi

Krzysztof Fac

GALERIA