KONTAKT

PSP w Branwi

Branew Szlachecka 19

23 - 304 Dzwola

tel. 15 875 22 46

e-mail. szpbranew@wp.pl

Dzisiaj jest

niedziela,
09 sierpnia 2020

(222. dzień roku)

Licznik

Liczba wyświetleń strony:
222

Wyszukiwanie

Bezpieczeństwo podczas odpoczynku nad wodą, w górach i w lesie

Podczas pobytu w górach:

 

  • Dostosuj obuwie i ubiór do panujących warunków atmosferycznych zakładając, że pogoda może w każdej chwili się zmienić.

  • Słuchaj prognoz pogodowych w radiu czy telewizji.

  • Wychodząc ze schroniska na szlak, poinformujcie o tym jego pracowników podając planowaną trasę przemarszu i przybliżoną godzinę powrotu. Zgłoście swój powrót.

  • Przed wyprawą zapoznaj się z mapą terenu dobierając długość i trudność szlaku turystycznego do możliwości najsłabszych uczestników wycieczki.

  • Bądź ostrożny w kontaktach z osobami obcymi.

  • Jeśli masz ze sobą telefon komórkowy zaprogramuj w nim numery najbliższych placówek GOPR.

  • Zawsze zabieraj ze sobą podstawowy sprzęt pierwszej pomocy, zwłaszcza do opatrywania ran i usztywniania złamanych czy zwichniętych kończyn, a także latarkę i gwizdek do sygnalizacji miejsca pobytu.

  • Nie wspinaj się po skałach bez asekuracji i odpowiedniego przygotowania a także sprzętu. Lepiej skorzystać z pomocy instruktora i w zaproponowanym przez niego terenie.

  •  

Podczas pobytu nad wodą:

 

  • Pamiętaj, że najbezpieczniejsza kąpiel to ta w miejscach odpowiednio zorganizowanych i oznakowanych, będących pod nadzorem ratowników, czy funkcjonariuszy Policji Wodnej,

  • Nie wolno się kąpać w miejscach niebezpiecznych, a zwłaszcza położonych przy śluzach, mostach, budowlach wodnych, portach, przy zaporach, mostach, przy ujęciach wody pitnej, stawach hodowlanych, basenach przeciwpożarowych, jak również w pobliżu szlaków żeglownych oraz w wodach o silnym zanieczyszczeniu i wirach,Zapoznaj się i przestrzegaj zasad regulaminu kąpieliska, na którym się znajdujesz,

  • Zawsze stosuj się do zaleceń ratowników WOPR, którzy pełnią dyżur na kąpielisku,

  • Pamiętaj! Dzieci do lat 7 mogą przebywać na terenie kąpieliska, pływalni oraz korzystać z kąpieli wyłącznie pod opieką i nadzorem osób pełnoletnich – NIGDY NIE ZOSTAWIAJ DZIECI BEZ OPIEKI,

  • Nie wchodź do wody wbrew zakazowi ratownika oraz w czasie, w którym wywieszona jest flaga czerwona,

  • Nie niszcz urządzeń i sprzętu kąpieliska, a zwłaszcza sprzętu ratunkowego,

  • Nie niszcz znaków żeglugowych odgradzających kąpielisko od szlaku żeglownego, wód otwartych lub miejsc, w których kąpiel jest zabroniona,

  • Nie wchodź do wody bezpośrednio po spożytym posiłku,

  • Nie wskakuj gwałtownie do wody rozgrzany dłuższym opalaniem,

  • Nigdy nie skacz (zwłaszcza na głowę) do nieznanej wody - zawsze zbadaj głębokość wody oraz ukształtowanie dna,

  • W trakcie kąpieli nie krzycz, nie wzywaj pomocy, jeśli faktycznie nie jest Ci ona potrzebna,

  • Bawiąc się w wodzie nie zakłócaj wypoczynku i kąpieli innym,

  • Nie wrzucaj przedmiotów do wody (śmieci, szkła),

  • Nigdy nie skacz do wody w miejscach nierozpoznanych,

  • W przypadku złego samopoczucia, uczucia zimna – natychmiast wyjdź z wody,

  • Pływając nie oddalaj się od wyznaczonego, strzeżonego miejsca na kąpielisku:

  • Jeżeli jesteś początkującym pływakiem – pływaj tylko w strefie kąpieliska ograniczonej żółtymi bojami,

  • Czerwone boje wyznaczają strefę kąpieliska, z której korzystają dobrzy pływacy.

  • Staraj się nie pływać sam – możesz poprosić kogoś, aby Cię obserwował w trakcie pływania,

  • Pływając o obrębie kąpieliska, wzdłuż brzegu, jesteś stale obserwowany i zawsze możesz liczyć na pomoc ratownika,

  • Korzystając z kąpielisk nadmorskich unikaj miejsc niebezpiecznych typu ostrogi, falochrony – możesz się tam natknąć na: gwałtowny spadek dna, wsteczne prądy, powierzchnie śliskie, porośnięte wodorostami lub pokryte ostrymi małżami,

  • Zwracaj uwagę na innych kąpiących się – ktoś może potrzebować Twojej pomocy,

  • Jeśli zauważysz przypadek tonięcia lub wypadek nad wodą natychmiast wezwij pomoc – powiadom Ratownika WOPR,

  • Stale doskonal swoje umiejętności pływackie,

  • Jeśli dzieci są w wodzie miej nad nimi ciągły nadzór, również gdy umieją pływać. Zwykłe zachłyśnięcie wodą może skończyć się utonięciem.

 

Podczas pobytu w lesie:

 

  • nie należy rozpalać ogniska w lesie bez udziału osoby dorosłej, ponieważ grozi to pożarem, nie należy rozpalać ognisk jeśli nie ma specjalnie wyznaczonych do tego miejsc przez leśniczego, np. na polanie, a także w pobliżu budynków, stogów siana lub słomy,nie wrzucać do ogniska szklanych butelek lub pojemników z gazem,

  • po zakończeniu palenia ogniska należy je dobrze wygasić, należy zalać je wodą, przysypać piaskiem i przykryć odłożoną wcześniej darnią,

  • dbać o czystość, nie wyrzucać śmieci, zawsze po sobie posprzątać,

  • uważać na żmije czy kleszcze,

  • nie podchodzić do zwierząt, które są zbyt ufne i nie boją się ludzi (mogą być zarażone wścieklizną),

  • nie niszczyć przyrody.

 

 

 

P A M I Ę T A J:

 

  • Większość utonięć jest rezultatem braku wyobraźni: korzystania z kąpieli po wypiciu alkoholu, w miejscach zabronionych czy skakania do wody po opalaniu.

  • W górach karetka do nikogo nie dojedzie, znalezienie kogoś jest bardzo trudne (nawet z powietrza) - nikt więc szybko nie udzieli Wam pomocy. Uważajcie więc na siebie, bądźcie rozważni i wykorzystajcie do maksimum swoją wyobraźnię.

  • Ogień to bardzo groźny żywioł, z którym nie wolno igrać pod żadnym pozorem zwłaszcza jeśli przebywamy w lesie, ponieważ las płonie szybko, zaś rośnie powoli.

 

 

Drodzy uczniowie!

 

W tym niełatwym dla Was wszystkich czasie pandemii koronawirusa, kiedy musicie uczyć się w zupełnie nowych warunkach, nie zawsze pewnie wiecie co zrobić, aby nauka była efektywna i dawała choć trochę przyjemności. Spróbuję Wam chociaż trochę w tym pomóc.

 

Techniki uczenia się

Uczenie się na ogół nie jest czynnością lubianą. Rzadko zdarza się by ktoś uczył się dla samej przyjemności. Chyba, że uwielbia to, czego się uczy.Skuteczność uczenia się jak wylicza dr Henryk Pietrzak, psycholog z Uniwersytetu Rzeszowskiego zależy od motywacji, pozytywnego nastawienia, sposobu przyswajania wiedzy, stopnia zainteresowania przedmiotem i zrozumienia materiału, koncentracji i uwagi, indywidualnego podejścia związanego z naszym rytmem psychofizycznym, miejsca przeznaczonego na wkuwanie, relacji między czasem na nie poświęconym, a wypoczynkiem, sposobami zapamiętywania i powtarzania.

 

Co sprzyja zapamiętywaniu?

Rozłożenie nauki w czasie

Uczenie się na głos

Powtarzanie całego materiału

Przypominanie sobie materiału w warunkach takich, w jakich uczyliśmy się

Wyobrażenie sobie osób lub rzeczy w ruchu.

Atmosfera zabawy, śmieszne, karykaturalne wyobrażenia

Grupowanie i ustalanie kolejności według jakiegoś kryterium

 

Motywacja do nauki jest celem dla którego ktoś chce poświęcić swój czas.

Pozytywne nastawienie występuje wówczas, gdy ktoś wie, dlaczego czegoś się uczy. Łatwiej wtedy ustosunkować się pozytywnie do przyswajania wiedzy. Takie nastawienie niweluje stres i daje nadzieję osiągnięcia skutku.

- Przed przystąpieniem do nauki dla poprawy nastroju warto zafundować sobie jakąś przyjemność lub obiecać sobie nagrodę pod koniec wkuwania -radzi psycholog, dr Henryk Pietrzak.

-Przed nauką unikajmy negatywnych emocji, bądźmy w miarę najedzeni i wypoczęci. Jeśli lubimy, czego się uczymy, łatwiej nam na tym czymś skupić uwagę i to zrozumieć. Taki stan ducha z kolei sprzyja zainteresowaniu i wpływa na koncentrację.

 

Nauce sprzyja muzyka, np:

"Zima. Cztery pory roku" Vivaldiego", Aria na strunie G" Bacha ", Symfonia praska" Mozarta, Koncert skrzypcowy D -dur Beethovena, Koncert skrzypcowy g -moll Brahmsa, Walce Chopina, Symfonia F -dur i C -dur Haydna.

 

- Uczyć się jest najlepiej przy biurku lub stole mając po lewej stronie światło. Leżenie na kanapie sprzyja rozleniwieniu. W przerwie nauki warto spojrzeć na przyrodę za oknem lub kwiat w doniczce. To doskonały relaks! -zaleca psycholog, dr Henryk Pietrzak. Nie należy uczyć się jednego przedmiotu, lecz kilku na przemian. Materiał do nauki powinien być podzielony na partie. Warto zaczynać naukę od sporządzenia jej planu, a także planu przerw i powtórzeń. Zacząć dla uaktywnienia mózgu od zagadnień łatwiejszych, następnie przechodząc do trudniejszych. Potem dla wyluzowania powrócić do łatwiejszych i wreszcie ugruntować materiał trudny.

Skuteczność uczenia się poprawiają olejki bazyliowy i rozmarynowy. Uczenie się na bieżąco polega na powtórzeniu materiału zaraz po przesłanej lekcji. Potem, np.za godzinę lub po odrobieniu innych zadań oraz na drugi dzień i za kilka dni.

ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z KOMPUTERA

W związku z tym, iż obecnie dzieci i młodzież są zobowiązani do wzmożonej pracy z wykorzystaniem technologii informacyjnych, przypominamy podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z komputera:

  • Z urządzeń elektronicznych korzystaj ze szczególną ostrożnością,  stosując się do ogólnych zasad bezpieczeństwa.

  • Dbaj o porządek na stanowisku pracy i nauki, nie jedz i nie pij przy komputerze.

  • Zadbaj o odpowiednie ustawienie monitora - na ekranie nie powinno odbijać się żadne światło, ponieważ oczy szybciej się męczą.

  • Zadbaj o odpowiednią szerokość blatu, aby zachować właściwą odległość oczu od monitora, co najmniej na wyciągnięcie ręki.

  • Zachowaj prawidłową postawę ciała, stopy oparte o podłoże, wyprostowane plecy, ręce swobodnie oparte na blacie.

  • Pamiętaj o częstym mruganiu, odrywaj wzrok od ekranu, spoglądaj w dal, rysuj ósemki gałkami ocznymi.

  • Gimnastykuj palce i nadgarstki np. strzepnij dłonie, podnieś ręce do góry, wtedy mięśnie przedramion i dłoni rozluźnią się i odpoczną.

  • Rób przerwy co 15 - 20 minut, np. przeciągnij się, zrób kilka skłonów, poruszaj głową, pospaceruj po domu.

  • Wietrz pomieszczenie, w którym stoi komputer.

  • Wyłącz urządzenia mobilne jeśli z nich nie korzystasz.

Jeżeli odczuwasz ból głowy, ból kręgosłupa, łzawią ci oczy lub pieką i jesteś rozdrażniony, to znaczy, że czas zrobić sobie dłuższą przerwę od urządzeń ekranowych.

 

 

GALERIA